سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ |۳۰ محرم ۱۴۴۶ | Aug 6, 2024
تبریز

حوزه/ مدیرکل اوقاف و امور خیریه زنجان با بیان اینکه در حال پیگیری ۴۳۲ پرونده برای احقاق حقوق موقوفات هستیم، گفت: با تلاش‌های اداره حقوقی احکام ۹۰درصد پرونده‌های امسال به نفع موقوفات صادر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از زنجان، حجت‌الاسلام مختار کرمی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در حال پیگیری ۴۳۲ پرونده برای احقاق حقوق موقوفات هستیم، گفت: با تلاش‌های اداره حقوقی احکام ۹۰ درصد پرونده‌های امسال به نفع موقوفات صادر شد و از مهمترین تکالیف قانونی و شرعی سازمان اوقاف و امور خیریه حفظ عین موقوفات و صیانت از حقوق موقوفات و بقاع متبرکه است.

وی با بیان اینکه رویکرد اوقاف در استیفای حقوق موقوفات مبتنی بر تعامل و پرهیز از تشکیل پرونده حقوقی، مگر در موارد ناگزیر است، افزود: رویکرد اوقاف استان در استیفای حقوق موقوفات مبتنی بر تعامل و همکاری و حل و فصل مشکلات موجود از طریق اداری و پرهیز از تشکیل پرونده‌های حقوقی و کیفری در مراجع قضائی است، اما در مواردی ناگزیر از طرح دعوا در محاکم قضائی هستیم از طرفی سالانه تعداد زیادی پرونده از بابت اشخاص به طرفیت موقوفات طرح و رسیدگی می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت: به دلیل تعداد قابل توجه موقوفات و رقبات بالغ بر بیش از ۳۳ هزار رقبه و نزدیک ۲۹۰۰ موقوفه، طبعاً منجر به وجود برخی پرونده‌ها در مراجع قضائی می‌گردد. حدود ۸۰ درصد پرونده‌های دعاوی، از نوع حقوقی و با خواسته الزام به تنظیم قرارداد اجاره اوقافی و مطالبه اجارات معوق و یا اجرت المثل ایام تصرف غیرقانونی موقوفه است.

حجت‌الاسلام کرمی افزود: در سطح استان حدود ۴۳۲ پرونده جریانی در حال حاضر در محاکم قضائی استان در حال رسیدگی می‌باشد که تعداد ۹۵ درصد مربوط به دعاوی حقوقی بوده و ۵ درصد در شعب کیفری است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت: از سال گذشته تاکنون تعداد ۲۴۶ رأی توسط محاکم قضائی درباره موقوفات صادر و ابلاغ گردید که از آن میزان ۲۰۵ رأی حدود ۹۰ درصد به نفع موقوفات و تعداد ۲۲ مورد رأی حدود ۱۰ درصد علیه موقوفات صادر شده است که بیشتر رای‌های صادره علیه، از نوع قرار بوده و قابل اعتراض و پیگیری مجدد می‌باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha